Tekniske standarder og lovverk
- Lov om planlegging og byggesaksbehandling (PBL) og byggforskriftene
Krav i gjeldende byggteknisk forskrift (TEK) ligger til grunn for all prosjektering av bygninger. Omsorgsboliger går under regelverket for bolig, mens sykehjem går under krav til lovverk for arbeids- og publikumsbygg. Forskjellene gjelder spesielt krav til universell utforming. Der kommunene vil ha fleksibilitet for å omgjøre omsorgsboliger til sykehjem er det viktig å være klar over at byggeforskriftene stiller strengere krav til institusjonsplasser.
- Arbeidsmiljøloven
Arbeidstilsynets krav er beskrevet på temasiden Arbeidsmiljø i helseinstitusjoner.
Husbankens retningslinjer stiller krav til:
- Universell utforming
Omsorgsboliger og institusjonsplasser som finansieres med investeringstilskudd skal være universelt utformet i henhold til NS 11001. Se mer om krav knyttet til universell utforming i kapitel 5 Dimensjoneringsgrunnlag
- Sikkerhet ved brann
Alle omsorgstilbud som får finansiering fra Husbanken må oppfylle kravene som stilles til risikoklasse 6 i henhold til branntekniske krav.
- Tilrettelegging
for bruk av teknologi og hjelpemidler
Bygningen skal være tilrettelagt for tilkobling og montering av hjelpemidler, kommunikasjons- og varslingssystem og annen velferdsteknologi.
Les mer om hvert enkelt prinsipp under:
Husbanken forutsetter at byggverk som finansieres med investeringstilskudd er i tråd med gjeldende TEK. Prosjekter med institusjonsplasser faller inn under delen om arbeids- og publikumsbygg i gjeldende TEK, mens omsorgsboliger går under regelverket for bolig. Det er spesielt i forhold til krav om universell utforming at disse regelverkene er forskjellig.
Eksempel:
TEK 17 for arbeids- og publikumsbygg krever blant annet at minst
ett av ti bad ved institusjon må ha dusjsone på 1,6 m x 1,3 m. Dette kravet er
strengere enn det Husbanken krever, men vi forutsetter at det blir ivaretatt.
For de øvrige badene i
beboerrom på institusjonen/ sykehjem gjelder som et minimum at baderommene utformes i samsvar med Husbankens krav (blant annet dusjsone på 1,4 m x 1,1 m).
Kommunen/prosjekterende
har ansvar for at kriterier i gjeldende TEK blir tilfredsstilt.
Norsk standard for universell utforming er et
verktøy som spesifiserer kriterier til bygninger, omgivelser, tjenester og
produkter i henhold til samfunnets behov og ønsker.
Standarden inneholder også en del grunnlagsinformasjon for å bidra
til økt forståelse for temaene:
- bevegelse
- syn
- hørsel
- orientering
- miljø og
overfølsomhet
Standardene er spesielt egnet for prosjekterende og oppdragsorganisasjoner som har ansvar for nybygging, men er også relevant for eiendomsforvaltere.
Husbanken vurderer den delen av byggverket som er planlagt for beboere. I disse delene må gjeldende NS 11001- del 2 og Husbankens egne definerte krav tilfredsstilles hvis disse ikke er dekket innen gjeldende TEK. Se kapittel 5 Dimensjoneringsgrunnlag.
Eksempel:
Universell utforming i TEK 17 for arbeids- og
publikumsbygg (sykehjem) krever blant annet at minst ett av 10 rom m/bad er
universell utformet. Dette kravet dekker også krav fra Arbeidstilsynet. TEK sier ingenting om øvrige 9 rom m/bad. For
disse krever Husbanken at de er universell utformet etter NS 1001-2 pluss krav
fra arbeidstilsynet.
Arbeidsmiljølovens krav skal ivaretas i omsorgsbygg. Arbeidsmiljøloven gjelder både i sykehjem, pleie- og rehabiliteringsinstitusjoner og i omsorgsbolig med stasjonær bemanning eller hjemmetjeneste.
Arbeidsmiljøloven slår fast at alle arbeidstakere skal ha sunne og trygge arbeidsforhold uansett hvor arbeidet utføres. Arbeidstilsynet har egen temaside om arbeidsmiljø i helseinstitusjoner, som blant annet beskriver hvilke krav som gjelder bygg som skal brukes til pleie- og omsorgsformål. Dette gjelder også for bygg det er gitt tilskudd fra Husbanken til og som er klausulert til omsorgsformål. Arbeidstilsynet må videre gi samtykke til løsninger i sykehjem, omsorgsboliger og andre pleie- og rehabiliteringsinstitusjoner. Arbeidstilsynets samtykke skal alltid innhentes på forhånd, se arbeidsmiljøloven § 18–9.
Både hjem og arbeidsplass
Omsorgsboliger og sykehjem er tilbud til
beboere og pasienter med omfattende behov for bistand. Byggene skal derfor
fungere som et hjem for beboeren, og samtidig være en arbeidsplass for
arbeidstakerne som utfører tjenester, gir hjelp, omsorg og/eller pleie. Beboere
med stadig dårligere funksjonsnivå og økende behov for hjelp skal kunne bli
boende livet ut i sin omsorgsbolig eller på sykehjem. Begge boformer må derfor
sørge for at all hjelp skal kunne gis under forsvarlige arbeidsvilkår. Hvis
pleiebehovet øker eller endres, og det blir behov for mer hjelp, er kommunene
eller institusjonseier ansvarlig for at nødvendig pleie kan foregå i lokaler
som er tilrettelagt for formålet.
Målgruppen
det bygges for er avgjørende for planløsningen. Tiltakshaver har ansvar for å
kartlegge både nåværende og fremtidige behov allerede når det planlegges nybygg eller
ombygging. Kommunen eller annen arbeidsgiver plikter å
tilrettelegge for gode arbeidsforhold og lokaler i henhold til arbeidsmiljøloven
med forskrifter. Dette betyr at plassbehov, innredning og støttefunksjoner er
nøye gjennomtenkt. Videre må det tilrettelegges med tilfredsstillende
personalrom, kontor etc. I den enkelte byggesak må både bygningsmessige forhold
og bemannings- og kompetansebehov være avklart, og tilrettelagt på
tilfredsstillende måte, jamfør arbeidsmiljøloven.
Helhetlig kartlegging og risikovurdering
Arbeidstilsynet krever at det er gjennomført
helhetlig kartlegging og risikovurdering i alle byggesaker. Deres temaside om Arbeidsmiljø i helseinstitusjoner beskriver ulike
arbeidsmiljøfaktorer i helse- og omsorgsarbeid. Den utdyper funksjonskrav,
arealkrav, avstander etc., knyttet til pleiesituasjoner. Forskrift om arbeidsplasser og arbeidslokaler (arbeidsplassforskriften) stiller også
konkrete krav til tilrettelegging av arbeidsplassen.
I omsorgsboliger og
sykehjem er det særlig viktig å vurdere om det er plass til både hjelper(e) og
hjelpemidler rundt sengen og ved toalett- og dusjsituasjon. Det er dette
Husbanken følger opp i disse prosjektene. Kriteriene
er implementert i denne veilederen, les om dette i kapittelet 5 Dimensjoneringsgrunnlag.
Øvrige kriterier har kommunen selv ansvar for å følge opp. Arbeidstakerne skal
videre ha tilgang til tilfredsstillende garderobe- og sanitærforhold, HC-toalett
samt spiserom og mulighet til å avvikle pauser atskilt fra
pasienter/tjenestemottakere. Ved døgnbemanning må hvilerom/soverom vurderes.
Arbeidstilsynets temaside arbeidsmiljø i helseinstitusjoner tar også opp andre
temaer som for eksempel smittevern og ventilasjon.
Kapittel 1.1 beskriver utfordringer den nordiske velferdsmodellen står ovenfor. Det er nødvendig å jobbe systematisk for å møte disse utfordringene på flere områder og med nye typer tiltak.
I NOU 2011:11 Innovasjon i omsorg framgår det at
dette omhandler både utvikling av nye tjenestemodeller, bruk av ny teknologi og
mer fokus på nærmiljø og nye boligløsninger. Dette er tiltak som på ulike måter
kan legge til rette for aktivitet, sosiale møter og effektiv drift av
tjenesteapparat. Disse tre ulike strategier henger imidlertid tett sammen og må
drøftes i sammenheng.
Ny teknologi kan for eksempel kompensere for
fysisk nærhet til tjenesteapparatet og på denne måten bidra til at man slipper
å flytte for å oppleve tilstrekkelig oppfølging eller trygghet. Teknologi kan
gi mulighet for å beholde kontakt med nærmiljø og
nettverk. Teknologi kan organisere og støtte de som skal gi tjenester, selv om
det er fysisk avstand mellom tjenesteyter og beboer. Teknologi kan lette samarbeide
med andre omsorgspersoner som pårørende og venner, og gi bedre mestring av eget hverdagsliv. Det handler om både pilledispenser
for hjelp til å huske, robotstøvsuger til rengjøring eller
spyl/tørk toaletter.
Denne veilederen omhandler først og fremst bygningsmessige tiltak for å tilrettelegge for bruk av teknologi.
Definisjon velferdsteknologi
Med velferdsteknologi menes først og fremst teknologisk assistanse som bidrar til:- økt trygghet
- sikkerhet
- sosial deltakelse
- mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet
- å styrke den enkeltes evne til å klare seg selv i
hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt
funksjonsevne.
Velferdsteknologi kan også fungere som teknologisk støtte til pårørende og ellers bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. Velferdsteknologiske løsninger kan i mange tilfeller forebygge behov for tjenester eller innleggelse i institusjon (Hagen-utvalget 2011).
Forutsetninger for å få investeringstilskudd
Det forutsettes at omsorgsboliger og sykehjem som finansieres med Husbankens investeringstilskudd skal være tilrettelagt for:
- tilkobling og montering av elektroniske hjelpemidler
- kommunikasjons- og varslingssystem
- annen velferdsteknologi
Teknologiske hjelpemidler kan sorteres etter formål og inndeles i 4 kategorier:
- Trygghets- og sikkerhetsteknologi: Teknologien skaper trygge rammer omkring enkeltindividets liv og mestring av egen helse. Trygghetsalarmer er den mest brukte løsningen. Men det omfatter også varslings- og lokaliseringsteknologi og ulike former for sensorer.
- Kompensasjons- og velværeteknologi: Teknologien bistår når for eksempel hukommelsen blir dårligere, eller ved fysisk funksjonssvikt. Den kan også bistå med :forflytningshjelpemidler, hjelpemidler som kompenserer for sansetap eller reduserte kroppsfunksjoner, omgivelseskontroll, teknologisk assistanse i boligen, teknologi for fysisk og kognitiv trening, huskehjelp etc.
- Teknologi for sosial kontakt: Teknologien bistår mennesker med å komme i kontakt med andre, som for eksempel ved bruk av videokommunikasjonsteknologi.
- Teknologi som støtter omsorgsarbeideren i behandling og pleie: Teknologien bidrar til at mennesker gis mulighet til å bedre mestre egen helse ved for eksempel kronisk lidelse. Automatisk måling av blodsukker eller blodtrykk er eksempler på slike tekniske hjelpemidler. Tiltak som bidrar til mer effektiv bruk av ressurser i helse- og omsorgstjenestene i kommunene og som støtter god informasjonsflyt.
Ved planlegging og prosjektering av omsorgsboliger og sykehjem må man tenke på det tas hensyn til plass for hjelpemidler og festemuligheter i vegg og tak, tilknytning til strøm, vann osv. Spyl /tørk toalett, hev/senkbar vask eller hev/senkbare senger er eksempler på dette. Se også kapittel 5 Dimensjoneringsgrunnlag.
Den teknologiske utviklingen går så raskt at det kan være vanskelig å se for seg fremtidens muligheter. Vi må derfor legge til rette for etterinstallering av løsninger.
Velferdsteknologi
kan både hjelpe beboeren å mestre eget hverdagsliv (til venstre) og støtte
tjenesteapparatet (til høyre). Foto t.v:
Husbanken, foto t.h: Karin Høyland
Smarthusteknologi i omsorgsboliger/sykehjem
Smarthusteknologi er en samlebetegnelse for informasjons og kommunikasjonsteknologi som brukes i boliger/institusjoner. Teknologien kan brukes til å overvåke, varsle og utføre handlinger etter valgte kriterier. Omsorgsboliger må planlegges for optimal trygghet, sikkerhet og mestring for brukeren, samt mål om optimalisering av personalets arbeidssituasjon, velferdsteknologi kan støtte dette. Mange funksjoner kan integreres i ett felles system, eksempelvis varsling ved tilstedemarkering, automatiske alarmer for dører, vindu, seng, bad, komfyr og vann. Slike systemer kan også leveres med vandrealarm og funksjoner for samtale mellom pleier og beboer, eksempelvis etter utløst alarm. I tillegg kan energiøkonomisering oppnås gjennom styring av lys, varme, inneklima og andre tekniske funksjoner. Det er viktig at omsorgsboliger og sykehjem planlegges med hensyn til god trådløs bredbåndsdekning innendørs, enten via offentlige mobilnett eller via wifi.Funksjoner i en basispakke for installasjon i en bolig kan være:
- Røykdeteksjon på kjøkken, i soverom, stue og felles oppholdsrom.
- Komfyrvakt i alle kjøkken.
- Dørvakt (felles utgangsdører eller fra egen leilighet).
- Tilgangskontroll for å unngå at beboer åpner feil dører og elektroniske dørlåser (eLås).
- Behovsstyring av lys, varme og inneklima som for eksempel tidsstyring, tilstedeværelse etc.
- Pasientvarslingssystem (aktiv og passiv varsling i ulike soner både i og utenfor bygg).
- Digitalt tilsyn (mulighet til å fange opp kritiske situasjoner på natt).
Digitalt tilsyn, eller passiv varslingsteknologi, innebærer en eller flere sensorer som utløser varsler til tjenesten ved for eksempel bevegelse, passering, fravær fra seng, fall og lignende. Digitalt tilsyn kan også innebære bruk av kamera-løsninger (inkludert IR, ultralyd eller lignende) etter avtale med bruker/pårørende, der det er hensiktsmessig for å gi en tilstrekkelig trygg tjeneste. Digitalt tilsyn synes særlig aktuelt som tilbud til personer med kognitiv svikt, for å begrense konsekvensene av uønsket vandring på natt, både i institusjonsbasert omsorg og hjemmebaserte tjenester.
Mulige tilleggsfunksjoner
Vanndeteksjon på bad, vindusvakt, fallalarm, utendørs
solavskjerming eller gardinstyring, motoriserte dører, flere bevegelsesdetektorer
for livstegn, lokaliseringsteknologi som gir økt bevegelsesfrihet.
Det må altså tas hensyn til at teknologiutviklingen går raskt på
flere av disse områdene, så vi må tilstrebe løsninger hvor det er enkelt å
skifte ut komponenter. Dette omhandler både strømpunkter, bredbåndsnettverk og
mobildekning.
Krav til tekniske installasjoner i nye omsorgsboliger/sykehjem
Direktoratet for e-helse har laget en nettside med anbefalinger for kommuner og leverandører om velferdsteknologi og digital hjemmeoppfølging.
Boligens tekniske sentral skal ha avsatt god plass til smarthuskomponenter (elektrisitet alarm, styring, kommunikasjon), også med tanke på utvidelse. Innfelte bokser for fastmontert utstyr som er naturlig å styre lokalt, må være dimensjonert for å montere smarthuskomponenter.Prosess for anskaffelse av teknologi
Å bygge nytt kan gi mulighet for å tenke nytt og innovativt. om å øke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser. Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP) har utviklet en egen nettside rundt innovative anskaffelser. LUP sin oppgave er å øke innovasjonseffekten av offentlige anskaffelser. Innovative anskaffelser handler om å utnytte mulighetene som ligger i anskaffelsesregelverket og virkemiddelapparatet til å kjøpe bedre produkter og tjenester. Her er det mye nyttig kunnskap og inspirasjon tilgjengelig.Noen eksempler på gjennomførte anskaffelser relatert til omsorgsboliger og sykehjem:
- Lervig sykehjem, Stavanger, 2017
- Lyngbakken sykehjem, Skien, 2014
- Omsorgsboliger Lyngdal, 2015
- Omsorgsboliger Lindås, 2016
Bruk av ny teknologi i forbindelse med bygging
av omsorgsboliger og sykehjem innebærer som regel også endringer i tjenestene, det vil si hvordan ansatte jobber og leverer tjenester til beboerne. KS har i samarbeid
med Helsedirektoratet utviklet et veikart for tjenesteinnovasjon for å hjelpe kommunene med å ta i bruk nye løsninger og endre
måten de jobber på. "Veikartet" er en praktisk metodikk som setter
kommunene i stand til å endre tjenestene for å møte fremtiden, og beskriver
blant annet hvordan kommunene kan gå fram for å planlegge en
anskaffelsesprosess og implementere løsninger. Her ligger det også flere
eksempler knyttet til trygghetsløsninger i boliger og på sykehjem.
Ved planlegging av boligene må byggherre og
tilbyder involvere omsorgspersonalet i en gjennomgang for å bli enige om hvilke
funksjoner som skal legges inn som basisinstallasjon, og hvilke funksjoner
boligen skal være tilpasset for. Noen installasjoner er en naturlig del av
boligen, mens annet utstyr følger naturlig tjenestemottakeren som for eksempel
mobile trygghetsalarmer. Dette er utstyr som vanligvis blir levert i henhold til kommunens gjeldende leverandøravtaler, som kan endre seg med tiden. Det meste
av velferdsteknologi vil ha behov for elektronisk kommunikasjon med sentrale
system i kommunen eller hos andre aktører i helsesektoren.