Medarbeidere med myndighet til å fatte beslutninger, gir bedre og raskere løsninger. I Velferdslab fanges innbyggere med komplekse utfordringer tidligere opp av systemet, det gis en tettere oppfølging, og avvik fra det planlagte justeres raskere enn i ordinær forvaltning.
Sentrale begreper som er tatt i bruk er «investeringsleder», og «samtidighet i regi av myndiggjorte medarbeidere». Ved oppstart av første møte i en sak for Velferdslab, befinner familiene/innbyggeren seg i en uholdbar eller utsatt livssituasjon. Familien og kommunen er enige om at man sammen ønsker å investere i tid og ressurser for å bidra til en bedret livssituasjon på lang sikt.
Illustrasjonen viser hvordan Velferdslab supplerer og styrker
de ordinære tjenestene som gis i kommunen. Dette for å ivareta innbyggere med komplekse
utfordringer som må løses over tid.
I det følgende gis en innføring i praktiske og relasjonelle forhold i møtet mellom innbygger og tjenesteutøvere i Velferdslab.
Myndighet - investeringsleder og et investeringsteam
- Et investeringsteam består av familien selv, og tilpasset ut fra behov stiller en tillitsperson, relevante fagpersoner fra kommunens tjenester, representanter fra spesialisthelsetjenesten, fylkeskommune, lokalsamfunnsaktører som frivillighet, eller andre aktører som er relevante for å nå familiens mål om endring.
- Sammensetningen av teamet kan ofte endre seg underveis i takt med endrede behov hos familien/innbyggeren. Disse endringene skal alltid skje i samråd med bruker eller familie.
- Deltakerne i investeringsteamet er fagpersoner med relevans til innbyggerens/familiens behov.
- Deltakerne fra kommunens tjenester har med seg myndighet til å ta relevante beslutninger fra sin leder. Myndighetsrommet avtales på forhånd.
- Ansvarsgruppe-/møte som er en etablert tjeneste har også faste møter med faste deltagere, men mindre dialog og oppmerksomhet på hva som skjer mellom møtene. Det er også oftere en mer snever forståelse av hva og hvem som vil påvirke til positiv utvikling for den enkelte over tid. Til tross for oppfølgingspunkter fra møter, kan det ofte glippe fordi ansvaret er fragmentert og fordelt på den enkelte tjeneste.
Møteledelse- og kultur
- Innledende før «velferdslabmøtet» forberedes en 360-graders vurdering av alle tenkte ressurser inn mot brukeren. For en familie vil alle familiens ressurser vurderes under ett, og ikke bare den enkelte tjenestemottaker.
- I investeringsfasen gjennomfører investeringsteamet en helhetlig kartlegging av den enkelte og benytter «duken» som verktøy.
- Deltagerne/tjenestene bidrar til å kartlegge familiens/innbyggerens situasjon bredt, formulere mål og finner løsningene sammen med tjenestemottaker.
- Investeringsteamet utarbeider en plan med mål og tiltak på kort og lang sikt etter første møte. Planen evalueres jevnlig og justeres ved behov.
- Forventningsavklaring og samtykke er viktige momenter i møtene.
- Samtidighet i regi av myndiggjorte medarbeidere/investeringsledere gir innbyggerne koordinerte og treffsikre tjenester i rett tid.
- Samtidighet sikrer at de ulike tiltakene samhandler med hverandre.
- Deretter må tiltakene justere underveis og det må holdes oppsikt med at tiltakene fungerer.
- Det må være en innstilling i tjenestene om å kunne gi en sjanse til hvis nødvendig, og ha tro på at «drømmer» kan realiseres.
- Forventninger til tjenestene i møtepunktene:
- At de er aktive deltakere for å forstå og imøtekomme innbyggerens behov.
- Ser muligheter og løsninger sammen med innbyggeren og de andre i investeringsteamet.
- Gir nødvendig tilbakemelding til investeringsleder mellom møtene.
- Følger opp avtalte justeringer.
- Hver og en må selv journalføre i sine systemer. Det har ikke vært en del av prosjektet å utvikle et eget journalsystem.
Relasjoner
- Tillitsbasert ledelse er grunnleggende og en forutsetning for at kommunene kan rigge seg for å jobbe på denne måten.
- Antallet i investeringsteamet bør også være på et nivå som ivaretar familiens behov og sikrer god relasjon, kommunikasjon og maktbalanse.
- Duken er et relasjonsbyggende arbeidsverktøy, og det er et viktig moment å gi den god plass i møtet med innbyggeren.
- Denne fysiske "arbeidsduken" (utarbeidet av Livework) er symbol på en ny måte å jobbe på.
- Den er et kartleggingsverktøy, men også evalueringsverktøy.
- Den kan scannes og lagres. Noen ganger kan duken bli historie og det opprettes en ny duk.
- Den gir et demokratisk utgangspunkt hvor alle deltar, den innbyr til tillit og tettere relasjoner.
Du har ikke tilgang til:
- YouTube.com
- Vimeo.com