Faser
Velg fase for å se beskrivelse og hva som skjer i hver fase.
- Fase 1
- Forberedelse
- Fase 2
- Oppstarten
- Fase 3
- Rigge innovasjonssamling
- Fase 4
- Innovasjonssamling
- Fase 5
- Etterarbeid
TILBAKE TIL OVERSIKT
Kort beskrivelse av fasen
Omfatter arbeidet fra det er besluttet å gjennomføre en tidligfase innovasjonsprosess til rammer for en innovasjonssamling er bestemt.
- Arbeidsgruppen gjennomfører et oppstartsmøte hvor hele prosessen og metoden gjennomgås og arbeidsoppgaver fordeles.
- Starte opp med å utarbeide et kunnskapsgrunnlag.
- Finne deltagere som bidrar til at ulike perspektiver møtes om en felles utfordring.
Resultater fra fasen
- En dedikert og motivert arbeidsgruppe er etablert for å gjennomføre prosessen fra start til slutt.
- En «innovasjonsutfordring» som beskriver på en relevant og inspirerende måte samfunnsutfordringen, men er åpen nok til ikke å gi føringer for løsningene som skal utvikles.
- Et felles kunnskapsgrunnlag som viser en helhetlig kontekst for utfordringen og gir deltagerne en felles plattform å samarbeide rundt.
- Antall deltakere bør være mellom 20 og 30 og delta på hele samlingen, ikke bare deler av den.
- Riktig profil og bred sammensetning av deltakerne som inviteres.
Hvem gjør hva i denne fasen?
- Etablere arbeidsgruppen
- Utforme en innovasjonsutfordring
- Starte jobben med kunnskapsgrunnlaget
- Bemanne teamet som skal gjennomføre innovasjonssamlingen
- Sikre god og bred forankring
- Lage invitasjon til innovasjonssamlingen
- Beslutte varighet på innovasjonssamlingen
Aktører
- Ledelsen i kommunen utpeker en arbeidsgruppe som består av 2-3 personer og et vertskap for innovasjonssamlingen.
- Ledelsen kan vurdere om det også skal opprettes en styringsgruppe, eller om det er tilstrekkelig å sikre nødvendig forankring og beslutningsmyndighet gjennom linjen.
- En hovedfasilitator som har ansvar for å lede samlingen og som har erfaring med designdrevne innovasjonsprosesser.
- Hvis kommunen ikke har fasilitatorkompetanse, kan det vurderes å hente inn denne eksternt.
- Evt. en co-fasilitator som støttespiller for en hovedfasilitator
- En redaksjon med relevant faglig bakgrunn for å utarbeide kunnskapsgrunnlaget. Arbeidsgruppen kan selv ha kunnskap nok til å lede redaksjonen, eller det kan rekrutteres utenfra.
Brukermedvirkning
Råd og anbefalinger:
Ta direkte kontakt med innbyggere som har relevant erfaring framfor brukerorganisasjoner som representerer større grupper. Få frem en bredde i innbyggerdeltakelsen som representerer bredden i innovasjonsutfordringen.
Ta direkte kontakt med innbyggere som har relevant erfaring framfor brukerorganisasjoner som representerer større grupper. Få frem en bredde i innbyggerdeltakelsen som representerer bredden i innovasjonsutfordringen.
Verktøy, metoder, sjekklister og vedlegg
Veileder for tidligfase innovasjon
- Invitasjon til innovasjonssamling i Asker kommune
- Invitasjon til innovasjonssamling i Ringsaker kommune
- Temaer til kunnskapspakke i Asker kommune
- Temaer til kunnskapspakke i Ringsaker kommune
Eksempel på innovasjonsutfordring i Ringsaker: "Hvordan kan vi i felleskap utvikle nye boligformer i Ringsaker, som sikrer gode miljøer og bidrar til et mangfoldig og inkluderende lokalsamfunn"
Råd og anbefalinger:
- Bruk tid på å reflektere hvor bred eller smal innovasjonsutfordringen må være for å bli relevant og interessant for deltakerne man ønsker å ha med på innovasjonssamlingen.
- Definer temaene i kunnskapsgrunnlaget samtidig med utformingen av innovasjonsutfordringen.
Lover og forskrifter
I
forskrift om offentlige anskaffelser §§ 8-2 og 12-2 er det bestemmelser om
dialog med leverandører før konkurransen. Det fremgår av disse bestemmelsene at
når en leverandør har gitt råd til oppdragsgiveren forut for konkurransen, skal
oppdragsgiveren gjøre tiltak for å sikre at leverandøren ikke får en urimelig
konkurransefordel.