Hva kommunene må gjøre
Barnekonvensjonen er en del av norsk lov. Kommunene er derfor forpliktet til å følge konvensjonen som er innarbeidet både i Grunnloven og i ulike sektorlover. Kommunene skal følge barnekonvensjonen ikke bare fordi de må, men fordi det er lurt – det handler om å skape gode oppvekstvilkår for egne innbyggere.Artikler i barnekonvensjonen som er særlig relevante i boligsosialt arbeid:
- Artikkel 3 – Barnets beste
- Artikkel 12 – Barnets rett til å gi uttrykk for sin mening
- Artikkel 13 – Ytrings- og opplysningsfrihet
- Artikkel 23 – Funksjonshemmede barn
- Artikkel 26 – Sosial sikkerhet
- Artikkel 27 – Levestandard
Lenke til mer informasjon om barnekonvensjonen finner du på Barneombudets sider her
Hør Kjell-Olaf Rikardsen, Fylkesmannen i Oslo og Viken, snakke om hvordan Barnekonvensjonen og FNs bærekraftsmål sammen fungerer til barnets beste:
Ungdomsråd
Kommunene skal ha ungdomsråd eller annet medvirkningsorgan for ungdom og råd for personer med nedsatt
funksjonsevne. I 2019 ble det lovpålagt at alle kommuner skal
ha et ungdomsråd. For å utvikle gode tjenester som er tilpasset brukernes behov
er involvering og høring av brukerne selv helt vesentlig. Alle bør bo i egnede
boliger, hva som er egnet vet ungdom og mennesker med nedsatt funksjonsevne mye
om. Å involvere brukerne tidlig i planleggingsprosesser er et smart grep i det
boligsosiale arbeidet.
Mer om ungdomsmedvirkning finner du her
Hva kommunen bør gjøre
Det har blitt utarbeidet mange nyttige verktøy som kan
benyttes i kommunenes arbeid med planlegging, organisering, innovasjon og barn
og unge på det boligsosiale feltet. Statistikk er viktig i all kommunal planlegging, også
når det gjelder utvikling av bo- og tjenestetilbudet til barn og unge. Her
finner dere statistikk om barn og unge på kommunenivå:
Ung.no er statens informasjonskanal for ungdom.
Nettsiden har både informasjon og en svartjeneste, og er utstrakt brukt av
ungdom og unge voksne. Ung.no har også
egen temaside om bolig/ flytte hjemmefra som også kan være en nyttig
informasjonskilde for eksempel i boligsaker som berører ungdom/ unge
voksne: Les mer her
Nasjonal faglig retningslinje for tidlig oppdagelse av utsatte barn og unge skal styrke oppdager- og handlingskompetansen hos ledere og
ansatte i kommunen. Retningslinjen er særlig rettet mot de tjenester som følger
opp barn, unge og deres familier, som barnehage, skole, helse, barnevern, NAV. I
boligsosialt arbeid er det spesielt viktig å følge opp utsatte barnefamilier.
Veileder for tverrsektorielt arbeid for barn som lever i fattigdom skal øke kunnskap i kommunene om hvordan arbeid mot fattigdom
blant barn kan innrettes, og setter fokus på planarbeid i kommunen, samarbeid
på tvers av kommunale tjenester, medvirkning, samarbeid med frivillig sektor og
tilskudd. Veilederen inneholder også en eksempelsamling.
0–24-samarbeidet skal
tilrettelegge for bedre samordnede tjenester og mer helhetlig innsats for
utsatte barn og unge under 24 år og deres familier. Kompetanse om utsatte
barn og unge, f. eks FAFO sitt kunnskapsgrunnlag nyttig i kommunal planlegging.