- Forfattar:
- Tankesmia Agenda
- Utgivingsår:
- 2016
- Oppdragsutførar:
- Tankesmien Agenda
Kort om publikasjonen
Notatet utforsker barrierer for sosiale entreprenører som ønsker å levere tjenester til det offentlige. Det er et uttrykt ønske på tvers av partier i politikken å utnytte kraften som ligger i sosialt entreprenørskap i utformingen av gode velferdstjenester. Likevel gjør kryssende hensyn, vanskelige innkjøpsprosesser og uklare roller det ofte vanskelig å få etablert gode samarbeid.
Notatet bygger på to spørreundersøkelser blant offentlige innkjøpere og i befolkningen generelt, samtaler med innkjøpere og leverandører av offentlige velferdstjenester, og litteraturstudium.
Oversikt over hovudfunn
- Mange sosiale entreprenører opplever selv begrensede markedsmuligheter.
- Offentlige anskaffelser fremmer ikke i tilstrekkelig grad nødvendig
innovasjon.
- For mange er det uklart hva som skiller sosiale entreprenører fra andre
entreprenører, ideelle organisasjoner på den ene siden og kommersielle foretak
på den andre. Minst skepsis er det blant kommunale ansatte overfor sosiale
entreprenører som har tilknytning til kjente ideelle organisasjoner som for
eksempel Kirkens Bymisjon.
- Dagens regelverk gir et betydelig handlingsrom for å gjennomføre
anskaffelser med særlig fokus på innovasjon. Ny forskrift fra 1. januar 2017
fjerner ytterligere barrierer og åpner for enklere innkjøpsprosesser med mer
dialog underveis. Innkjøp under 1,1 millioner kroner vil ikke lenger måtte
kunngjøres og følge detaljerte regler, så lenge innkjøper sikrer konkurranse og
likebehandling og kan dokumentere hvordan konkurransen er gjennomført. Dette
handlingsrommet benyttes ikke i dag i tilstrekkelig grad.
- Analysen skiller mellom tre typer sosialt entreprenørskap, som har behov for tre ulike typer tiltak. Disse gruppene kalles for henholdsvis sporhundene, utfordrerne og innsluserne i rapporten.