- Ansvarlig aktør:
- Horten kommune
- Kommunestørrelse:
- Stor
- Fylke:
- Vestfold og Telemark
Beskrivelse av eksempelet
Det var et større antall branner i kommunale leieboliger i Horten kommune enn i sammenlignbare kommuner for noen år tilbake. I desember 2017 var det en dødsbrann i Horten kommune. Analysen etter brannen viste mangler på flere nivåer og avdekket behov for tettere samhandling mellom eier, brannvesen og kommunen. Arbeidet som ble satt i gang viste også behov for tettere samarbeid mellom kommunalområdene, avklaring av ansvarsforhold og rutinebeskrivelser.Resultat
- Utarbeidet en overordnet handlingsplan for å hindre brann i boliger for risikogrupper, som er politisk vedtatt.
- Etablert et tettere samarbeid mellom Horten kommune, NAV, Horten kommunale Boligstiftelse, Vestfold interkommunale brannvesen og DLE.
- Utarbeidet rutine for kartlegging av brannrisiko for tjenestemottakere.
- Kategorisert kommunens egeneide boliger i forhold til branntiltak og boligenes beskaffenhet fra 1 til 3.
- Utarbeidet en lokal forskrift som gir Vestfold interkommunale brannvesen adgang til å føre tilsyn med bygninger, områder med mer i Horten kommune.
- Bevisstgjøre politikere og bidra til at ulike tilsynsaktører utfører risikobaserte tilsyn i forhold til brannvern i boliger.
- Synliggjøre økonomiske konsekvenser for kommunen innen brannforebygging i boliger.
Bakgrunn
- Det var en dødsbrann i en kommunal bolig i desember 2017. Rapporten etter brannen viste at flere instanser hadde sviktet i saken.
- Horten kommune hadde ansvar for tildeling av boligene og helsetjenester til personen.
- Horten kommunale boligstiftelse kunne ikke dokumentere systematisk oppfølging av brannvern i sine boliger.
- Vestfold interkommunale brannvesen hadde ikke dokumentert tilsyn i boligen siden forrige dødsbrann 22 år tidligere.
- Det viste seg at det var et større antall branner i kommunale leieboliger i Horten kommune enn i sammenlignbare kommuner.
- Kommunedirektøren initierte kontroll i kommunale leieboliger ved Vestfold Interkommunale Brannvesen.
- Rapporten ble politisk behandlet i Kommunestyret i saknr 006/19 og viste at det var manglende systematisk oppfølging av brannvern i Horten kommune og i Horten kommunale boligstiftelse sine boliger.
Målsettinger
- Horten kommune har en 0-visjon for omkomne i boligbrann for personer i risikogrupper.
- Forebygge brann i boliger hvor personer med økt risiko for brann er bosatt.
- Alle kommunalområder skal bidra til at dette oppnås.
- Koordinere og gjennomføre risikobaserte tilsyn fra ulike tilsynsaktører.
Beskrivelse av hvem som gjorde hva
Det ble satt i gang arbeid for å bedre samarbeidet og samhandlingen på tvers av kommunalområder, spesielt Helse og Teknisk, samt tettere samarbeid mellom Horten kommunale boligstiftelse og Horten kommune. I tillegg startet en tettere samhandling mellom Vestfold interkommunale brannvesen og eierkommunene.
Leiemarkedet for boliger i Horten kommune oppleves å være styrt av noen få store aktører som mulig presser prisnivået noe, uten at standarden nødvendigvis samsvarer.
- Kommunen gjennomførte en risikoanalyse for å
hindre brann i forsterkede boliger. Leietakere i forsterkede boliger har dårlig
boevne og kommunen etablerte rutiner for kontroll av brannforebyggende tiltak i
forsterkede boliger hver 3. måned. Det genereres automatisk en arbeidsordre i
kommunens elektroniske drift- og vedlikeholdssystem hver 3. måned for å sikre
gjennomføring og dokumentasjon.
- Tettere samarbeid mellom Teknisk og enhet
for rus og psykisk helse og reviderte brukeravtale i forhold til forsterkede
boliger.
- Strukturerte og systematiserte samarbeidet
mellom Helse- og boligservice (tildelingskontoret) og eiendom.
- Startet med samarbeidsmøter med Horten
kommunale boligstiftelse og kommunen for å sikre tildeling av rett person i
rett bolig.
- Horten kommune har revidert den boligsosiale
handlingsplanen og den skal revideres årlig.
- Helse har innledet samarbeid med Vestfold
interkommunale brannvesen, for opplæring i hva man skal være spesielt
oppmerksom på i pasient og brukers hjem, samt enkle tiltak.
- Teknisk har utarbeidet rutine og
kategorisert kommunens egeneide boliger i forhold til branntiltak og boligenes
beskaffenhet fra 1 til 3.
- Utarbeidet ROS-analyser mtp. brannvern for
alle boliger eid av Horten kommune. Monterte komfyrvakter i alle egeneide
boliger, samt etablerte rutine for kontroll av brannforebyggende tiltak årlig
av eksterne og interne ressurser. Det genereres automatisk en arbeidsordre i
kommunens elektroniske drift- og vedlikeholdssystem hvert år for å sikre
gjennomføring og dokumentasjon.
- For å involvere og informere politisk nivå, samt organisere og samordne ressurser ble det vurdert som svært viktig at Horten kommune sammen med eksterne myndigheter utarbeidet en overordnet handlingsplan for å hindre at det brenner i boliger hvor personer med økt risiko for brann er bosatt. Teknisk satt seg inn i relevant regelverk og utarbeidet et forslag til overordnet handlingsplan for å hindre brann i boliger for risikogrupper. Planen omhandler god samhandling mellom eiere, tjenesteleverandører, tilsynsaktører. God og tett samhandling vurderes som en forutsetning for å kunne lykkes med å redusere risikoen for brann i boliger for risikogrupper.
Planen ble sendt ut på høringer internt, teknisk arrangerte informasjonsmøter og sendte ut planen på høring til eksterne berørte parter. Politisk sak ble utarbeidet og vedtatt i Kommunestyret den 9.4.19.
- Lokal forskrift ble utarbeidet og sendt på
høring til Vestfold interkommunale brannvesen og politisk vedtatt i
Kommunestyret den 24.9.19.
- Organisert samarbeidsmøte med Vestfold
interkommunale brannvesen, Det lokale el-tilsyn, plan- og utbyggingstjenester,
eiendomsavdelingen og miljørettet helsevern ved kommuneoverlegen. Møtet ble
arrangert for å bidra til at alle tilsynsaktører gjennomfører og samordner
risikobaserte tilsyn i boliger til risikoutsatte grupper.
- Administrasjonen har foreslått å avsette investeringsmidler i budsjettet for 2020 for å gjennomføre brannsikkerhetstiltak.
Relevant lovverk
- Kommuneloven
- Arbeidsmiljøloven
- Lov og forskrift om offentlige anskaffelser
- Folkehelse loven
- Lov om helsepersonell (Helsepersonelloven)
- Lov om kommunale helse og omsorgstjenester (Helse- og omsorgstjenesteloven)
- Lov om behandling av helseopplysninger ved ytelse av helsetjenester (Pasientjournalloven)
- Brann- og eksplosjonsvernloven med tilhørende forskrifter
- Husleieloven
- Forskrift om miljørettet helsevern
- NOU – Trygg hjemme
Sikre brukermedvirkning
- Informasjons- og samarbeidsmøter med følgende kommunalområder: Helse og omsorg, NAV, oppvekst og Kultur og samfunn.
- Berørte kommunalområder har kommet med innspill til "overordnet handlingsplan for å hindre brann i boliger for risikogrupper”.
- Kommunen hadde møter med berørte parter, det lokale el-tilsynet, Vestfold interkommunale brannvesen og Horten kommunale boligstiftelse og de kom med innspill.
- Kommunens arbeid med forebyggende brannvern og den overordnede handlingsplanen for å hindre brann i boliger for risikogrupper ble offentliggjort i forbindelse med den politiske behandlingen.
Finansiering
Deler av tiltakene i handlingsplanen vil kreve økonomiske ressurser. Administrasjonen vil søke å legge dette inn i kommende økonomi og handlingsplan for perioden 2020-2024. I mellomperioden vil tiltak som ikke har noen kostnad bli iverksatt. Samarbeidet, jobben med forebyggende brannvern og handlingsplanen er utarbeidet gjennom ordinær drift.Suksessfaktorer
- Felles mål om systematisk forbedring og risikostyring av det brannforebyggende arbeidet
- Tett samarbeid internt i organisasjonen.
- Tett samarbeid med tilsynsaktører. I dette tilfellet Vestfold interkommunale brannvesen, Det lokale el-tilsyn, Horten kommunale boligstiftelse, Miljørettet helsevern (kommuneoverlegen) og Horten kommunes avdeling for plan- og utbyggingstjenester.
Utfordringer underveis
- Arbeidet er gjennomført i ordinær drift som gjør at man har mindre ressurser og kapasitet til å sette seg inn i problemstillingene.
- Mange involverte parter, både internt og eksternt, er ressurskrevende og krever mye informasjon og kommunikasjon.
- Problemstillingen er både så omfattende og kompleks som medfører at det er vanskelig å håndtere.
- Ulike ansvar og arbeidsområder vanskeliggjør en felles forståelse for problemstillingen.
Vedlegg
- Overordnet handlingsplan for å hindre brann i boliger for risikogrupper.
- Lokal forskrift tilsyn Horten kommune 24.09.2019
- Rutine for kategorisering av Horten kommunes egeneide boliger.
- Rutine kartleggge risikofaktorer
- Helse samarbeider med Vestfold interkommunale brannvesen for opplæring av ansatte i hjemmetjenesten.
- Rutiner for samarbeid mellom Horten kommune og Horten kommunale boligstiftelse.
- Horten kommune Teknisk har etablert et samarbeid mellom alle tilsynsmyndighetene med felles møte to ganger i året.
- ROS-analyser
Videreføring av arbeidet
- Den overordnede handlingsplanen for å hindre brann i boliger for risikogrupper definerer behov for videre arbeid, samhandling mellom kommunen og eksterne parter for gjennomføring av risikobaserte tilsyn.
- Opplæring av ansatte i hjemmetjenesten er igangsatt.
- Midler er foreslått avsatt i budsjettet for 2020.